1-6-2021 / stadsgedichten XX en XXI

Jan Doms transformeert voor zijn adaptatie van stadsgedicht XX het skatepark van de Hall of Fame tot pop-up sportschool inconTro di boxe, genoemd naar de performance die hij samen met bevriende kunstenaars uitvoert op woensdagavond 2 juni. Vanwege de grote belangstelling is er een extra voorstelling om 21.30 uur. Zie de bijlagen voor meer informatie en reserveren*). Choreograaf Annemijn Rijk reflecteerde op stadsgedicht XXI, het laatste in de reeks, en maakte een poëtische dansfilm. Het resultaat is te zien op www.detaovandet.nl/xxi. Daarop staat inmiddels ook de reportage die Gilaworks maakte van de presentatie van de installatie van Paul van Rijswijk (stadsgedicht XVII). / Annemijn Rijk (1993) is als choreograaf vooral geïnteresseerd in het menselijk lichaam. Hoe communiceert het? Hoe rauw, direct en kwetsbaar kan het zijn? Ze ziet dans dan ook als het optimale medium voor communicatie. Daarbij laat ze zich ook inspireren door andere kunstvormen, zoals film en tekst. Naast transgressie wordt haar werk gekenmerkt door een verfijnde en ontwapenende uitwerking van haar thematiek. / Annemijn studeerde in 2016 af aan de Bachelor of Choreography van de Fontys Dance Academy in Tilburg. Haar afstudeervoorstelling Milk & Honey werd genomineerd voor de ITS Krisztina de Châtel Award en de Boulevard Entreeprijs. Sindsdien maakte ze meerdere voorstellingen en speelde ze op tal van podia en festivals. De komende twee jaar is ze de vaste maker van Theater de Nieuwe Vorst en als Chassé Cultuurfonds Talent verbonden aan het Chassé Theater in Breda. Ze werkt onder meer aan het project Body of Art – https://bodyofart.nl. / De duivel die piano speelt / Annemijn over haar reflectie op stadsgedicht XXI: ‘Ik heb niet geprobeerd om het gedicht te begrijpen, te analyseren of te ontcijferen. Ik heb ook niet gekozen voor een ludieke of vormgerichte interpretatie. Ik heb geprobeerd het gedicht te vóélen. Die duistere tekens – zwaar, zwart en op zijn kop. De duivel die piano speelt. Te veel regendruppels op een dag dat je daar niet op zit te wachten. Op een gegeven moment nam het gedicht me mee en zette de spiraal in.’ / ‘Het gedicht voelde als iets wat zweeft tussen wat is en wat niet is,’ aldus Annemijn. ‘Maar ook de lange lockdown resoneerde en mijn existentiële eenzaamheid. Ze weerhouden me ervan kleur en connectie op te zoeken.’ De kernvraag van haar adaptatie is: kun je zijn én tegelijkertijd niet-zijn? ‘Het moment tussen weggaan en het besluit om weg te gaan, tussen zeker en onzeker, de fase tussen vast en vloeibaar. De rust van het oppervlaktewater die je doorbreekt wanneer je weer bovenwater verschijnt. Het vagevuur. En uiteindelijk neem je altijd jezelf mee, waarheen je ook gaat.’ De dans wordt in de film uitgevoerd door Blazej Jasinski. / PARK / Stadsgedicht XXI is de laatste uit de reeks. De stadsgedichten XXII, XXIII en XXIV zullen niet meer verschijnen, waardoor de cyclus onvoltooid blijft. Het in 2013 opgerichte platform voor visual arts PARK organiseert in december een overzichtstentoonstelling van de verschenen gedichten en adaptaties. PARK is gecharmeerd van de interdisciplinaire invulling van het stadsdichterschap en wil de door Dautzenberg geïnitieerde cross-over tussen poëzie en andere kunstvormen belichten. PARK richt zich op actuele ontwikkelingen in de hedendaagse kunst en levert een bijdrage aan de ontwikkeling van een gunstig productie- en vestigingsklimaat voor beeldend kunstenaars uit de regio. De organisatie probeert een netwerk op te bouwen dat stedelijke, regionale, nationale én internationale kunstenaars en musea met elkaar verbindt. / *) Ries Doms is positief getest op corona. Hij wordt vervangen door danser/bokser Tommy Pham.